Sperweruil in Zwolle

Al een aantal weken komen er vele meldingen binnen van een wel heel bijzondere gast in Nederland namelijk: de sperweruil. Het was pas de vierde waarneming van deze soort en hij komt normaal gesproken alleen voor in de koudere oorden, maar wil bij voedselschaarste wel eens gaan zwerven.

Op verschillende websites verschenen de mooiste foto's van het prachtige dier en mensen kwamen vanuit het hele land en daarbuiten (Duitsland, België, Engeland) om de uil te bewonderen. In eerste instantie dacht ik: "Wat een gekte." Maar al snel begon ook mijn liefde voor de natuur en het idee om dit buitenkansje te kunnen benutten, de overhand te nemen. Dus op 29-11 besloot ik maar eens vanuit het werk met de camera naar Zwolle toe te rijden (een rit van bijna 2 uur). Eenmaal aangekomen kon ik de locatie niet missen. Het stond vol met natuur- en vogelliefhebbers uit alle hoeken van het land. Het mooie van de locatie (een industriegebied) was dat het was afgesloten voor mensen en dat het beest regelmatig in de boom of op zendmasten net achter het hek zat, vaak op minder dan 30 meter afstand. Snel pakte ik mijn camera en maakte een paar foto's. Na dit te hebben gedaan, kon ik ondanks de koude en de regen niks anders doen dan genieten van het beestje. Zo nu en dan vloog het heen en weer en maakte het een duikvlucht naar beneden en soms bleef het rustig zitten en keek hij je strak in de ogen. Wat een moment en wat een ervaring! Eenmaal op de terugweg ging de tijd veel sneller en heb ik bijna 2 uur met een flinke glimlach in de auto gezeten. Ik had nooit durven dromen deze soort ooit in Nederland in het wild te kunnen bewonderen. De uil heeft nog minstens tot 6-2-2014 op de locatie gezeten (dat is de datum van de laatste waarneming met foto) en is waarschijnlijk weer teruggegaan. Tja, de muizen zullen toch echt een keer op zijn.....

De sperweruil op zijn uitkijkpost.
De sperweruil op zijn uitkijkpost.

Reactie schrijven

Commentaren: 0